W dniu 28 marca uczniowie klas czwartych z kierunków Technik transportu kolejowego i Technik elektroenergetyk transportu szynowego wybrali się na wycieczkę do Warszawy do Urzędu Transportu Kolejowego do Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów.

W centrum tym zabudowane zostały jedne z najnowocześniejszych symulatorów na świecie do przeprowadzania egzaminów maszynistów w celu uzyskania świadectwa maszynisty. Każdy, kto będzie chciał zostać maszynistą będzie musiał odbyć obowiązkową jazdę w symulatorze jako część egzaminu praktycznego.

Egzamin taki składa się z trzech części, pierwsza to test złożony ze 100 pytań, gdzie na każde pytanie są dwie minuty, następnie pytania z sygnalizacji, gdzie kandydat musi odpowiedzieć w 100 procentach, na egzaminie z sygnalizacji nie ma możliwości popełnienia błędu. Następnie jest egzamin praktyczny składający się z dwóch części, jazdy na symulatorze i jazdy na prawdziwym pojeździe.

Kabina nowoczesnej lokomotywy elektrycznej
01
Kabina nowoczesnej lokomotywy elektrycznej
Kolejny maszynista na szlaku
02
Kolejny maszynista na szlaku
Maszynista z pociągiem stoi pod semaforem
03
Maszynista z pociągiem stoi pod semaforem
Kabina elektycznego zespołu trakcyjnego
04
Kabina elektycznego zespołu trakcyjnego
Kabina jednokabinowej lokomotywy spalinowej pod halą we Wrocławiu
05
Kabina jednokabinowej lokomotywy spalinowej pod halą we Wrocławiu
Przyszły maszynista z naszej szkoły
06
Przyszły maszynista z naszej szkoły
W drodze do Warszawy w pociągu kategorii EIP
07
W drodze do Warszawy w pociągu kategorii EIP
W Warszawie w Centrum Egzaminowaniai Monitorowania Maszynistów, przed symulatoramii
08
W Warszawie w Centrum Egzaminowaniai Monitorowania Maszynistów, przed symulatoramii_
Wyjazd EZT, pełna koncentracja
09
Wyjazd EZT, pełna koncentracja
Zapoznanie z pulpitem lokomotywy
10
Zapoznanie z pulpitem lokomotywy
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Nasi uczniowie właśnie poznali część dotyczącą jazd na symulatorze. W centrum znajdują się trzy symulatory:

  • odwzorowujące kabinę lokomotywy elektrycznej,
  • kabinę elektrycznego zespołu elektrycznego
  • i kabinę jednokabinowej lokomotywy spalinowej.

Wszystkie symulatory zabudowane są na platformach ruchowych z możliwością ruchów w lewo/prawo, dół/góra i przód/tył, co stwarza realistyczne warunki prowadzenia pociągu.

Każdy z uczestników mógł osobiście poprowadzić pociąg i poznać jakie sytuacje mogą się zdarzyć na torach podczas pracy maszynisty. były symulowane różne zdarzenia:

  • jak pęknięcie szyby czołowej,
  • zerwanie sieci trakcyjnej,
  • obrzucanie pociągu kamieniami,
  • jazdy po torze lewym w kierunku przeciwnym do zasadniczego czy też wyświetlenie sygnału wątpliwego,
  • a nawet wykolejenie lokomotywy.

Całe centrum przerosło nasze wyobrażenia o tym jak mogą wyglądać nowoczesne symulatory, będąc we wewnątrz straciliśmy poczucie czasu i każdy nie mógł uwierzyć, że czas tak szybko nam minął.

Dziękujemy całemu zespołowi z Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów za umożliwienie nam poznania tak nowoczesnego sprzętu i za poświęcony czas.