W dniu 28 marca uczniowie klas czwartych z kierunków Technik transportu kolejowego i Technik elektroenergetyk transportu szynowego wybrali się na wycieczkę do Warszawy do Urzędu Transportu Kolejowego do Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów.
W centrum tym zabudowane zostały jedne z najnowocześniejszych symulatorów na świecie do przeprowadzania egzaminów maszynistów w celu uzyskania świadectwa maszynisty. Każdy, kto będzie chciał zostać maszynistą będzie musiał odbyć obowiązkową jazdę w symulatorze jako część egzaminu praktycznego.
Egzamin taki składa się z trzech części, pierwsza to test złożony ze 100 pytań, gdzie na każde pytanie są dwie minuty, następnie pytania z sygnalizacji, gdzie kandydat musi odpowiedzieć w 100 procentach, na egzaminie z sygnalizacji nie ma możliwości popełnienia błędu. Następnie jest egzamin praktyczny składający się z dwóch części, jazdy na symulatorze i jazdy na prawdziwym pojeździe.
01
Kabina nowoczesnej lokomotywy elektrycznej
02
Kolejny maszynista na szlaku
03
Maszynista z pociągiem stoi pod semaforem
04
Kabina elektycznego zespołu trakcyjnego
05
Kabina jednokabinowej lokomotywy spalinowej pod halą we Wrocławiu
06
Przyszły maszynista z naszej szkoły
07
W drodze do Warszawy w pociągu kategorii EIP
08
W Warszawie w Centrum Egzaminowaniai Monitorowania Maszynistów, przed symulatoramii_
09
Wyjazd EZT, pełna koncentracja
10
Zapoznanie z pulpitem lokomotywy
Nasi uczniowie właśnie poznali część dotyczącą jazd na symulatorze. W centrum znajdują się trzy symulatory:
- odwzorowujące kabinę lokomotywy elektrycznej,
- kabinę elektrycznego zespołu elektrycznego
- i kabinę jednokabinowej lokomotywy spalinowej.
Wszystkie symulatory zabudowane są na platformach ruchowych z możliwością ruchów w lewo/prawo, dół/góra i przód/tył, co stwarza realistyczne warunki prowadzenia pociągu.
Każdy z uczestników mógł osobiście poprowadzić pociąg i poznać jakie sytuacje mogą się zdarzyć na torach podczas pracy maszynisty. były symulowane różne zdarzenia:
- jak pęknięcie szyby czołowej,
- zerwanie sieci trakcyjnej,
- obrzucanie pociągu kamieniami,
- jazdy po torze lewym w kierunku przeciwnym do zasadniczego czy też wyświetlenie sygnału wątpliwego,
- a nawet wykolejenie lokomotywy.
Całe centrum przerosło nasze wyobrażenia o tym jak mogą wyglądać nowoczesne symulatory, będąc we wewnątrz straciliśmy poczucie czasu i każdy nie mógł uwierzyć, że czas tak szybko nam minął.
Dziękujemy całemu zespołowi z Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów za umożliwienie nam poznania tak nowoczesnego sprzętu i za poświęcony czas.